pátek 29. ledna 2010

Jak na tom asi opravdu jsme?

Moje "mise" v Portugalsku se pomalu ale jistě blíží svému konci. Ještě slepit 15 kreditu ať se vyhnu největšímu průseru, který jsem kdy vytvořil a pak se můžu těšit na spolužáky a to, že nebudu neustále muset žvatlat anglicky. Lezení jsem si tu oproti očekávání moc neužil - samotného mě to moc nebaví, taky peněz je tu málo, lidi nejsou doprava na skály je drahá, takže se domů vlastně těším i na to obyčejné lezení na Lidečku.

Ale o čem jsem to chtěl napsat, takovou perličku, postřeh. V Portugalsku mají o ČR daleko větší a lepší povědomí, než češi o Portugaslku. Docela mě zarazilo, kolik lidí se k nám chystá, kolik lidí u nás bylo, kolik lidí ví o ČR hromadu věcí ví. Kde kdo si tu umí sám koupit letenku u Ryanair, byťstarší ročníky, všichni vědí, že po Evropě lze levně cestovat a neciví na mě jako většina lidí u nás, když vykládám příběhy kde a za kolik jsem byl. Jen to neustálé řazení do východní Evropy, na které jsem začal být poněkud alergický. Ale dá se jim to vysvětlit, což sem několikrát, postupně se stále vyšším tepem dělal. Každopádně, když se místním poradí, ať si udělají čárku od Sagres (nejzápadněší místo na jihu Portugalska - všichni znají) po sever Uralu, na čárce ať udělají prostředek tak zjistí, že půlka je někde víc v pravo než čekali, takže v tom případě ČR je západ, pakliže nechtějí vyčlenit i střední Evropu, o řazení Rakouska na západ potom nemluvím. Finsku se člověk musí jenom pousmát. Historickou podobu odmítám, 20 let je dlouho a ekonomické hledicko nápodobně. To by potom v tom případě Portugalsko patřilo někde na pomezí ČR a Slovenska, kde jejich HDP patří. V růstu (poklesu) snad ještě za Slovensko... V podstatě nakonec všichni uznají...


Každopádně co mi přijde u nás ve velkém nepořádku je školství. Možná ne ani tak systém, ale samotný výstup a to včetně mě... pamatuji si, že od dětství jsme pořád slyšel, jak jsou češi chytří, no naprosté kapacity. To že dopadali v každém průzkumu špatně se interpretovalo na špatnou nastavenost testu na západní systém vzdělávání a argument, podívejte na blbé američany, pletou si Francii s ČR, neví hlavní město naší "známé" středoevropské mocnosti. Bohužel realita je jiná a to, že víme hlavní město toho a toho státu, v biologii nám nacpou do hlavy Claviculu, Scápula, Homerus, Rádius, Ulnu (nevím, jestli jsem dobře napsal) ... to nepovažuji za podstatné. Asi je na čase něco změnit. O jazykové výbavě raději ani nemlvím. Upřímně, když porovnám schopnost domluvit se anglicky u mých spolužáků z Brna (znám z hodin angličtiny) se spolužáky v Portugalsku, výsledek je naprosto katastrofální. A to ještě Portugalci mohou říci, že jejich rodný jazyk je na rozdíl od češtiny jazykem světovým. Nechci teď tropit rámus, ale já nosil vcelku pravidelně čtyřky z testů v angličtině na střední škole a teď bych fasoval koule. Rozhodně nechci působit namyšleně, ale věřím, že se domluvím lépe, než většina premiantek s jedničkama. A geologie? Docela mě zaskočilo, že u testu z GIS si všichni pamatovali, kolik Sn obsahuje Kasiterit ... já to věděl maximálně tak den před a den po zkoušce! Nemluvě o tom, že tady na geologii s tímhle programem, pro uplatnění asi nezbytným všichni v pokročilejší fázi studia umí. U nás ještě ani nebyl zaveden do výuky. A tak dále... Tak dobré ráno, vstáváme!


1 komentář:

Anonymní řekl(a)...

tak su zvědav jak to u nás změníš! doufám, že se zadaří a další generace i u nás budou na "vyšší úrovni"....čiá asu