neděle 18. září 2011

Manínská renesance

Manín byla oblast, kam jsme poprvé zamířil z "rodného" Lidečka a kde jsem poprvé okusil lezení na vápenci. Můj vztah k oblasti se potom všemožně vyvíjel od tolerované až po nenáviděnou. Poslední dobou však naprostá většina lezení s Jančou směřuje právě do této oblasti. Proč ta změna?

Zamířil jsem na Verdon. Léta jsme se mu vyhýbal. Při pohledu do průvodce jsem byl vzápětí odrazen tím, že sektory jsou asi velmi podivně odjištěny. Nevím, kdy přesně byly přejištěny, ale faktem je, že v současné době některé sektory Manína nabízí dost možná nejlepší lezení v celém Pováží. A to si troufám napsat i s tím, že do porovnání zapojuji moje veleoblíbené Predhorie.

Pohled na Velký Manín ze Stráže


Pro ty, kteří  by měli zájem do oblasti vyrazit jenom ve stručnosti. Pokud hledáte lezení do 7-, tak skutečně skvělé je polezení na Dieravé. Sektor je přibližně 25m vysoký. Čím je spefický jsou chyty. Podobné jsou v okolí jen velmi těžko k nalezení. Skála je propojena dlouho horizontální jeskyní, na které vybíhá celá řada puklin, které konči velmi oblíbenými chyty. Na sektoru snad nelze vybrat špatnou cestu, snad až na Kalvádos, kde pokud si nevezmete něco na dojištění, budete mít docela nepříjemný lezecký zážitek (nemusí se týkat všech).

Další oblastí, která asi nenadchne tak, jako Dierava je verdonský múr. Tady je několik cest, od velmi lehkých po těžší. Doporučil bych Povex (7-/7), nebo třeba novou cestu K50 (5+), kterou najdete vlevo od Echa. Kromě těchto cest jsou tu i lehčí, které taky neurazí.

Povex 7-/7
Dalším sektorem, který bych rád představil je Biela stena. Tady jde už docela do tuhého. Klasa končí na 8a, ale najde se tu i několik lehčích cest. Já mám zálusk na Pílu, do které jsem se pořád ještě nenaštípal.

Upřímně, zatím jsem nic nezkoušel na Vlně, Baroku, nebo Stratených. Zato na Manínské stráži se nám moc zalíbilo. Klasifikace je o poznání tvrdší, než je tomu třeba na Dieravé. V 5+ nebo 6 tu může nastat občas vážný problém. Nicméně lezení je super. Namátkově bych doporučil Starou cestu, která je mimořádně pěkná. Z dalších nejde vyloženě vybrat, žádná neurazí.

Janča dolézá na Stráži


Cez Okno - Manínská stráž
Tak teda, budete - li mít někdy cestu, určitě doporučuji vyjít kopec nad Bazílií

(Foto: Michal Botek, David Sochora)

1 komentář:

Sportovní články řekl(a)...

Mám naprosto stejné pocity. Dřív jsem jezdil hlavně na Súlov, to je pro mě v Pováží jednička, Porůbka, Priedhorie mě vůbec nenadchly.
Manín jsem měl za skanzen. Ale od loňska je Manín také považovaný za velmi zajímavou oblast, kam je potřeba se každý rok zase podívat (mám to tam 300 km).