neděle 25. května 2008

Bralie - Slovensko

V současné době se naprostá naprostá většina lezců z Moravy a Čech orientuje ve skalách na Slovensku pomocí průvodců Slovenské skály I a II, ať už v jejich knižní, nebo různě okopírované podobě (já osobně patřím k jedním z posledních šťastných majitelů obou knižních dílů :) ). Ale k věci! V poslední době jsem se dostal do situace, kdy už jsem naprostou většinu z oblastí, které jsou v těchto dvou knížkách zmapované navštívil minimálně několikrát a tak jsem pomalinku začal bádat o něčem novém. Jednu sobotu jsme se rozhodli zkusit oblast Bralie, nedaleko Partizánského.

Oblast mě velmi mile překvapila. Krásné skály, charakterem lezení mi připomínaly Adlitzgratzen na Semmeringu. Prostě, super lezení. Parádní dírky, převislé cesty, bezpečné jištění. Bohužel, jediná chyba je, že skály nejsou aspoň 10x tak větší. Kdyby byly, byla by to určitě jedna z nejnavštěvovanějších oblastí na Slovensku. Skály mají dva sektory. Horní a dolní skály. Dohromady na nich je popsáno 54 cest. Možná jich je v současné době o něco málo víc. Cest do 6+ je zde téměř polovina. Krásné jsou tu cesty kolem stupně 7 a 8. Devítek je zde minimum - jen tři. Skála je prostě příliš děrovaná na to, aby zde byl potenciál pro těžké cesty. Sektory jsou otočeny na JV a v průběhu května na nich bylo skutečně velmi horko. Při lezení máte za zády neskutečnou kulisu obrovského vyhaslého vulkánu - Vtáčníku, díváte se na rozlehlou Sučanskou kotlinu - prostě paráááda!


Přístup: z Partizánského jedeme směrem na Nováky. Po levé straně vidíme dva velké lomy (dolomitické písky). Po cca 3km odbočíme do vesnice Pažiť, pokračujeme do Malých Krštěňan, kde odbočíme ostře vpravo. Projedeme přes závoru (jde zvednout a je to povoleno - je tam jen pro situace kdy se střílí) kolem činného lomu a po cca 1km vidíme ostrou odbočku na polní cestu stoupající ostře do kopce (na cestě je velký balvan). Tady zaparkujeme a pokračujeme po polní cestě. Před brankou odbočíme doprava a po vyšlapané pěšince dojdeme po 5 minutách ke skalám.


Oblasti musím dát pět hvězdiček. Jasně, Adlitz ani Buoux to není, ale oblast je to moc pěkná - když tedy porovnám s těma, co se do knižních průvodců dostaly. Snad asi mělo být Bralie v připravované trojce, které už se bohužel nedočkáme. Moc mě to navnadilo občas zariskovat a vyrazit do méně známých oblastí na Slovensku.



Btw., některé šestky mi přišly prapodivně těžké. No, myslím to hlavně v souvislosti s tím, že je mi divné, když v cestě za 6- 4x sedím a vedlejší 7+ dám potom na OS...:)

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Zdar supa článek, posílám Ti jen odkaz na oddílový web Tesla Brno
www.hotesla.wz.cz měj se Čau Čaj

Stanley řekl(a)...

Nazdárek, som rad, že sa ti lezenie na Brali páčilo, spolu z par chalanmi sme to tam svojpomocne vyistili a počistili, dali dokopi akotakého sprievodcu.V blízkej dobe sa chystáme preistiť všetky zlaňáky, a niektoré postupové istenia.Majsa fajn a možno niekedy na Brali.Stanley.
climbat@gmail.com